Búbánatvölgy túra és piknik tavasszal

Bátyám, Andris öt éve Skócia meseszép hegyei közt él. Hatalmas örömünkre múlt héten bejelentette, hogy a hétvégére hazautazik. Kitaláltuk, hogy a régmúlt idők emlékére bejárhatnánk gyerekkorunk legszebb kirándulóhelyeit. Rengeteg kedves emlék fűz az Esztergom melletti Búbánatvölgy környékéhez. Úgy döntöttük hát, hogy lejárjuk a Búbánatvölgy túrát egy kis nosztalgiázással.

Start vonal, hátizsák ellenőrzés, Málna öröme

A Duna mentén futó 11-es útról kanyarodik le a Fárikúti út, mely végigvezetett minket a tavacskák mellett. Le is tettük az autót, és elindultunk a Fárikúti úton mind az öten. Anyu, Apu, Andris, Málna és én.

Málna hatalmas izgalommal pattant ki az autóból és körbeszimatolta a környéket. Egy határozott vakkantással nyugtázta, hogy jó helyet választottunk, indulhat a felfedezés! Leellenőriztük hátizsákjainkat, hogy minden meglegyen egy kényelmes túrához. Kivételesen az elemózsia tárunkat ezúttal szűkösebbre szabtuk, mert (spoiler!) lakomának egy túra végi bográcsozást terveztük.

De a batyunkban még így is helyet kapott egy termosz mézes tea, diákcsemege és egy doboz gyömbéres süti egyenesen Skóciából. Andris szerint isteni és utánozhatatlan. Na, majd meglátjuk. A kaja tesztelésben igazán jók vagyunk. Ittunk egy kört a mézes teából, és el is indultunk a tavacskák irányába. Sok apró halastó tarkította a zöld tájat. Málna örömében nem is tudta, mitévő legyen. Körbeugrálja, hemperegjen a partján, vagy belevesse magát és hatalmas fröcskölések közepette ússzon pár kört. Szerencsére nem az utóbbit választotta.

A start vonal. mapio.net

Vadkacsa Büfé

A tavak mellett padok kínáltak pihenést, de mi haladtunk tovább lendületesen, hisz rengeteg látnivaló várt még ránk. Hamarosan a Kerek-tóhoz értünk, ami a Búbánatvölgy egyik nagyobb horgász-tava, szépen kiépített parttal. Barátságos hangulata egyből magával ragadja az embert. Kedves kis fa épület áll a partján, ami színvonalas büfé-étteremként üzemel. A Vadkacsa Büfé nevet viseli, hűen a tó hápogó lakóihoz. Andrissal eszünkbe jutott egy gyerekkori csínytevésünk, amit a büfében követtünk el. Részletekbe nem bocsátkoznék, de zöldborsó püré is volt a dologban. És két igazán rosszcsont kölök. Mindenesetre felnőtt fejjel nagyot nevettünk a hirtelen megelevenedő emlékképen. A tó mentén sétálva megcsodálhattuk a fákat, amik mélyen meghajolva köszöntöttek a tó partján.

A Kerek-tó, a Búbánatvölgy egyik legszebb látványa. Forrás: Hugyecz Andor

Majális forrás, Róka-szikla, panoráma

Rövidesen kiértünk a fák közül egy nagyobb mezőre, ahonnan körbenézve gyönyörű, hullámzó dombokkal találtuk szembe magunkat.

Az utunk az erdőn vitt tovább. Elhaladtunk a Majális forrás mellett, ahol Anyu ünnepélyes mozdulattal kiöntötte kulacsából az otthonról hozott vizet és a forrás vizével töltötte fel. “Bárcsak ezt ihatnánk minden nap! “ Mondta és egy nagyot kortyolt a hideg, kristálytiszta nedűből.

Az erőt adó víztől megindulva Anyu átvette a vezetést Aputól és eltökélten megindult a felfelé kanyargó ösvényen. Málna pár percenként előre szaladt, hogy feltérképezze nekünk a terepet, majd visszatértével nyugtázta, hogy minden rendben, nincs a láthatáron ránk veselkedő veszély. Hamarosan felértünk a Róka-sziklára. Lenézve megcsodálhattuk a Duna kékjét, apró házikókat és a Kerek-tó kicsinyített mását is, így magaslati óriásként. Az erdőbe visszakanyarodva rövid séta után ismét szétnyíltak a fák és még nagyobb rálátásunk nyílt a Dunára.

Az ember azt se tudja, merre induljon a Búbánatvölgyben! Forrás: _trip_together_

A Törpe-, és a Helemba-sziget meséje

Utunk lefelé vette az irányt, és ahogy haladtunk vele, az imádott folyónk egyre többet mutatott magából. Aprócska félszigeteivel érdekes, hangvillára hajazó alakja egy rövid pihenőre megállított minket. A Törpe-sziget és a Helemba-sziget neve gyerekként annyira megihletett minket, hogy egy kis mesét is kanyarítottunk köréjük. Egymás szavába vágva, izgatottan próbáltuk felidézni mesénket a két elvarázsolt sziget lakóiról és kalandjaikról. Anyuék a kis előadásunkat hallgatva szép sorban előbányászták a kekszet, a diákcsemegét és elropogtatták nagy nevetések közben.

A Törpe és Helemba szigetek a Dunán. Forrás: wikipedia.org

Hideglelős kereszt, Hajagos völgy

Az uzsonnától és a nevetéstől feltöltődve indultunk tovább. Felfelé vitt utunk, de nem kellett sokat kaptatunk, meg is érkeztünk a Hideglelős kereszthez, a Búbánatvölgy egyik ikonikus nevezettségéhez. Gyönyörű körpanoráma fogadott minket a kanyargó Dunára és a környező dombokra. A Hosszú-hegy nyúlványára és a Szamár-hegyre.Akár órákig is tudtunk volna ücsörögni, hisz a látvány igazán csodás volt, de a hideg szellő hamar utunkra bocsátott. Innen már lefelé vettük az irányt. A Hajagos völgyben haladtunk tovább. Élveztük a madarak zsivaját, a rügyező fák újjáéledését és persze, hogy együtt a család. A Hideg-kút forrása mellett vitt ösvényünk, majd hamarosan a 11-es út is kibukkant a fák közül.

A Hideglelős kereszt. Forrás: karpatutak3.blogspot.com

Családi kirándulás-záró bográcsozás

Maradtunk az erdőben és az autóúttal párhuzamosan szépen visszasétáltunk a tavacskáinkhoz. Útba ejtettük az autót, hogy kivegyünk a bográcsozáshoz minden kelléket és finomságot, majd megindultunk a kedvenc tóparti tűzrakónkhoz.

Amíg a fiúk tüzet csiholtak, mi Anyuval elkezdtük sorra kipakolni az asztalra a babgulyás hozzávalóit. Már otthon felszeleteltük a zöldségeket, beáztattuk a babot, így nem kellett ezzel bíbelődnünk a hűvös időben. Maradt időnk ellenben a tűz lángja mellett melegíteni kezeinket.

A leves hamar elkészült és a történetek nem akartak fogyni. Egyre-másra előtörtek belőlünk a viccesebbnél-viccesebb sztorik. Azt hiszem méltón megkoronáztuk ezt a kivételes hétvégét.

Búbánatvölgy és környéke programötletek:

• Horgászat a Halas-, Mini-, Fürdő-, vagy a Kerek-tóban
  • Bográcsolás a Kerek-tó partján
  • Játszóterezés a Fürdő-tó mellett
  • Egy nyugodt tóparti hétvége a Kerektó Vadászházban
  • Kerektavi természetház meglátogatása – Bemutatja a környék élővilágát, ideiglenes kiállításokkal, izgalmas ismeretterjesztő előadásokkal vár. Az év minden napján nyitva tart és 150 főt is képes befogadni.

Mit érdemes meglátogatni, ha erre jársz:

• Pitvaros völgy
  • Csenke-patak, Dzsungel ösvény
  • Róka-szikla
  • Hideglelős kereszt
  • Kerek-tó
  • Szamárhegy tető

Ha a Búbánatvölgyben jársz és egy nagyobb túrát tervezel egy vagány csapattal, az úti célok nagy részét meg tudjátok látogatni egy nap alatt.

Érdemes plusz pulóverrel, kesztyűvel, meleg teával készülni, hogy a szelesebb magaslatokon és a nap vége felé is melegen tartsátok magatokat!